Bent u als arts correct ingeschreven in de KBO?

23.06.2016

De inschrijving van uw zelfstandige activiteit wordt vaak aanzien als een formaliteit, maar onderschat het belang van een juiste inschrijving niet. Het kan u een hoop vervelende situaties besparen. Liantis lijst dit even voor u op.

Waarvoor is dit zo belangrijk?

Vermijd problemen met onbetaalde facturen
Wanneer uw onderneming niet correct is ingeschreven, kan u geen rechtsvordering instellen. De rechtbank zal deze immers onontvankelijk verklaren en uw eis dus sowieso afwijzen. 

Geniet van premies of subsidies 
Komt u in aanmerking voor bepaalde premies of subsidies? Zowel de Federale als de Vlaamse Overheid steunen op verschillende manieren starters en ondernemers. Zijn uw gegevens in de KBO echter foutief of onvolledig, dan kan u hierop geen aanspraak maken. 

Betaal niet te veel!
Een gebrekkige of onjuiste inschrijving kan niet alleen leiden tot het betalen van onnodige belastingen, maar ook tot verworpen beroepskosten of de weigering van bepaalde bijdrageverminderingen indien respectievelijk de activiteit en/of de vestigingseenheid van de onderneming niet correct werd geregistreerd. 

Voorkom extra controles 
Wanneer bleek dat uw inschrijving niet in orde was, loopt u het risico op verdere controles, zoals van de Economische Inspectie. Dit neemt kostbare tijd in beslag, want u zal misschien bijkomende vragen moeten beantwoorden, bewijsstukken opvissen… 

Vermijd geldboetes
Een onvolledige of foutieve inschrijving kan u uiteindelijk zeer zuur opbreken met geldboetes tot € 10.000. Gelukkig gebeurt dit niet meteen. U zal eerst per brief verzocht worden om uw inschrijving binnen de 30 dagen aan te passen.

KBO-nummer is noodzakelijk voor verstrekte hulp

Sinds 1 juli heeft u als zorgverlener een KBO-nummer nodig om getuigschriften voor verstrekte hulp te bestellen bij bpost (www.medattest.be).
U moet dat KBO-nummer ook vermelden in het deel ‘Ontvangstbewijs’ van het getuigschrift.

Afhankelijk van het geval gaat het om het KBO-nummer van :

  • u als zorgverlener, als u uw activiteit uitoefent als natuurlijke persoon en u de verstrekking voor eigen rekening verricht
  • de verzorgingsinstelling, als u de verstrekking verricht voor rekening van die instelling
  • uw vennootschap, als u de verstrekking verricht voor rekening van uw eigen vennootschap.

 

Het KBO-nummer moet u echter enkel vermelden wanneer u de nieuwe modellen van getuigschriften voor verstrekte hulp gebruikt.

Waar moet u op letten?

Als u uw gegevens in de KBO controleert,  let dan vooral op de volgende gegevens:

  1. Algemene gegevens:
    Zijn de algemene gegevens correct vermeld: naam van de hoedanigheid, naam, adres, etc
  2. Aanwezigheid en startdatum van een niet-commerciële hoedanigheid:
    Bent u effectief ingeschreven als niet-commerciële hoedanigheid, en is de startdatum correct vermeld
  3. Aanwezigheid van een vestigingseenheid (aantal moet minstens 1 zijn):
    Elke hoedanigheid heeft minstens 1 vestiging, m.n. de hoofdzetel. In dat geval checkt u of het adres van de vestigingseenheid overeenkomt met die van de hoofdzetel. Mocht uw praktijk op een ander adres dan die van uw hoofdzetel gevestigd zijn, controleer of het adres dan volledig juist vermeld staat.
  4. Gegevens van de vestigingseenheid:
    Controleer ook dat de activiteiten die vermeld staan bij uw vestigingseenheden overeenkomen met de werkelijkheid.

 

Hoe en waar kan u uw gegevens checken?

Via de CompanyCheck van Liantis. Liantis heeft namelijk een gratis tool ontwikkeld waar u kan nagaan of u correct ingeschreven bent in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO).

Mocht u hierover vragen hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen met een kantoor van Liantis in uw buurt.

 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht