TARDIS: klachtbrief van reumatologen

07.06.2017

Reumatologen kampen reeds geruime tijd met problemen rond de TARDIS-applicatie. Daarom hebben de BVAS en het VBS een gezamenlijke brief overgemaakt aan de heer De Cock, Administrateur-Generaal van het RIZIV en voorzitter van de Nationale Commissie Artsen-Ziekenfondsen.

Geachte Heer Voorzitter,

Zoals aangehaald tijdens de vergadering van de NCAZ d.d. 22 mei 2017 werden zowel de BVAS als het VBS op de hoogte gebracht van een reeks problemen die zich stellen met betrekking tot een aantal eHealth applicaties.

De beroepsvereniging van de reumatologen bezorgde ons een uitgebreide lijst met problemen die de reumatologen dagdagelijks ervaren. Andere specialisten meldden ons occasioneel problemen, maar hiervan hebben we nog geen gedetailleerd overzicht.

Op uw vraag vatten wij in bijlage de problemen waar de reumatologen mee kampen schematisch en onderbouwd samen. Twee citaten uit de brief die we van hen ontvingen, maakt veel duidelijk:

“Twee jaar na de lancering van de Tardis-applicatie op het E health platform voor de elektronische registratie van ‘Biologicals’ voor patiënten met Reumatoïde Artritis en ondanks alle tijdrovende inspanningen en frustraties, blijven de beloofde resultaten uit. Van administratieve vereenvoudiging, het leveren van constructieve feedback, een geanonimiseerd Belgisch register met patiënten lijdend aan Reumatoïde artritis, kwaliteitsbewaking van de zorg en voordelen van een elektronische aanvraag van Biologicals, is nog niet veel te merken.”

En over de toegenomen administratieve druk sinds de invoering van de Tardis-registratie:

“De bijkomende administratieve druk is heel hoog, enorm frustrerend en vergt heel veel tijd. Tijd die we niet aan onze patiënten kunnen besteden. Dit tijdverlies staat bovendien soms een adequate opvolging van de noodzakelijke behandeling in de weg. De continuïteit en de kwaliteit van de zorgen komt hierdoor in het gedrang. 2/2 Bovendien staat hier ook geen enkele financiële tegemoetkoming tegenover. Het ongenoegen bij de Belgische reumatologen en hun patiënten is erg groot. Het is niet langer aanvaardbaar dat onze enorme inspanningen zo weinig opleveren.”

We weerhouden uit hun reacties het gebrek aan doelmatige en gerichte communicatie, het miskennen van het “once only”-principe bij de aanmaak van de therapeutische relatie en een gebrekkige ondersteuning door de helpdesk.

Wij hopen u, geachte voorzitter, met deze brief en zijn bijlage de nodige feedback te hebben bezorgd om constructief samen op zoek te gaan naar een werkbare oplossing. Zolang het Tardis systeem zoveel mankementen vertoont en zo weinig bijbrengt, is het moeilijk niet alleen om de reumatologen te overtuigen om dit systeem te blijven gebruiken maar vooral ook om voor andere collegae nieuwe eHealth toepassingen te introduceren. 

Met de meeste hoogachting,

Dr. Marc Moens, Voorzitter BVAS 
Dr. Luc De Clercq, Ondervoorzitter BVAS 
Dr. Jean-Luc Demeere, Voorzitter VBS

U kan de volledige brief en de niet-limitatieve lijst van vastgestelde problemen bij het gebruik van het Tardis-systeem, die als bijlage bij dit schrijven werd gevoegd, hieronder raadplegen.

 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht