Waarom zouden artsen de boze vinger van de overheid nog langer dulden?

21.06.2018

Dr. Hilde Roels, voormalig voorzitter van het Vlaams Artsensyndicaat, de Vlaamse vleugel van de BVAS, maakt in een interview met MediQuality een haarscherpe analyse van alles wat hapert bij de digitalisering van de artsen.

Wij sluiten ons aan bij het ongenoegen van Dr. Roels. Als BVAS vinden wij de toestand onduldbaar.

Met meer uitgebrachte stemmen kan BVAS een betere performantie afdwingen bij alle verantwoordelijken. Bij de minister dringt BVAS bovendien aan dat alleen maar volledig uitgeteste, werkbare programma’s op de markt worden gebracht.

Dr. Marc Moens, Voorzitter BVAS

U vindt hieronder het interview gepubliceerd in MediQuality op 15 juni 2018.

Waarom zouden artsen de boze vinger van de overheid nog langer dulden?

ANTWERPEN 13/06 – Dat vraagt dr. Hilde Roels, huisarts, zich af, terwijl ze gisteren urenlang geen toegang had tot de eHealthdiensten “Is het niet beschamend dat de overheid ons na jaren gebruik van IT-toepassingen nog steeds niet kan garanderen dat deze diensten goed werken?"
"Dit is wat ik vaststel: nieuwe toepassingen worden opgelegd en gebonden aan veranderende en nieuwe forfaitaire betalingen. Helpdesks zijn overbevraagd, onderbemand of te weinig beschikbaar; zij kunnen de acute problemen niet onmiddellijk oplossen waardoor een rustige praktijkvoering niet meer mogelijk is.
En klap op de vuurpijl: we worden aangespoord om deel te nemen aan de medische verkiezingen, maar het systeem ligt meteen plat. Dat is niet bepaald overtuigend voor de kwaliteit van de acceptatie en productietesten van onze software en van de IT homologatiecommissie."

IT-toepassingen niet voldoende getest
Dr. Roels, solo huisarts in het Antwerpse, ergert zich blauw aan IT-toepassingen van de overheid die te weinig worden getest in het werkveld van de arts, alvorens hun gebruik verplicht wordt gemaakt. "Hoe absurd is het om te verlangen dat we zonder morren een bepaald percentage moeten halen om recht te hebben op een toelage, terwijl het systeem zelf niet naar behoren werkt? En als ik feedback geef over fouten of bugs, krijg ik niet eens een reactie, laat staan verbetering. Een duidelijk gebrek aan antwoorden, om beschaamd over te zijn. "Uw probleem is gekend, maar we hebben er geen oplossing voor."

"Meer respect voor het werk van de arts is het minste dat we kunnen vragen en die boze vinger die ons sanctioneert omdat IT-toepassingen niet correct of onvoldoende gebruikt worden buiten onze wil om, die mag achterwege gelaten worden. Ik wacht op IT-toepassingen die mijn leven als arts gemakkelijker zullen maken. Ik word alleen maar nerveus van de haperende, digitale sneltrein, en dat slaat ook over op mijn patiënten."

Meldpunt buiten kantooruren
"Artsen zijn geen IT-specialisten, ze hebben daar niet voor gekozen. Integendeel, artsen verwachten dat IT-toepassingen worden getest tot wanneer ze goed werken. Pas dan zullen ze nieuwe toepassingen aanvaarden en op de kar van de digitalisering springen. Waarom hebben we geen meldpunt, dat voldoende wordt bestaft en ook buiten de kantooruren bereikbaar is? Te duur? Waarom kan het budget voor de digitalisering niet verhogen? Hallo ministers die hiervoor bevoegd zijn, leest u mee? Kunt u hiervoor een oplossing vinden?" En niet uit het artsenbudget!"

"Sinds dit jaar mogen we, al buiten de kostprijs voor de softwareleverancier, ook betalen voor een Hector licentie, 12 euro per maand. Dat lijkt niet veel, maar eens het principe is aanvaard, wordt de verhoging gemakkelijk uitgevoerd als de geldstroom opgedroogd is. Alle artsen herkennen deze tactiek. Eerst iets in gang zetten en subsidiëren, en dan de geldstroom dichtdraaien. De artsen zullen wel bijleggen…

De basisbetoelaging voor wie een medisch pakket heeft, vermindert dit jaar van 1.500 naar 1.000 euro en wordt stilaan ingepikt en gekoppeld aan toegenomen verplichtingen. Kent u één beroep waar je moet bijbetalen om te mogen werken, als de subsidies onvoldoende worden?"

Overheid strooit met mooie beloften
"E-attest gebruik ik bijvoorbeeld nu nog niet omdat er geen onmiddellijk beschikbare helpdesk is. Ik wil ook niet gebeld worden door een patiënt die na drie dagen nog geen terugbetaling op zijn rekening heeft ontvangen. Die mooie beloften van de overheid, die misschien niet toevallig worden gedaan in een verkiezingsjaar, hebben een negatieve impact op de tijdsbesteding van de huisartsen. Het kan niet dat de media daar zoveel ruchtbaarheid aan geven alsof het een " makkie" is en dat artsen nadien met de gebakken peren zitten…. Wat wij vragen, is een goed bereikbare helpdesk om verworpen prestaties en foutmeldingen te verklaren en op te lossen, zonder tijdverlies."

Artsensyndicaten verdeeld
Dr. Roels was eind de jaren '90 geruime tijd voorzitter van het VAS en geeft nu in eigen naam haar visie over de medische verkiezingen. Ze heeft deze taak jaren met idealisme gedaan, maar op een zeker ogenblik besloot ze dat het tijd was om eruit te stappen. "Artsensyndicaten zijn maar sterk als de artsen beseffen dat hun representativiteit bepaald wordt door hun kiesgedrag. Er is een grote kloof tussen de verzuchtingen van de ministers en de realisaties op de werkvloer.
Vele artsen vinden dan dat aan hun bekommernissen geen gehoor wordt gegeven. Daarom is het cruciaal dat artsen deelnemen aan deze verkiezingen, dan kunnen de syndicaten zich gerust wat rebelser opstellen in plaats van in het gareel te moeten lopen."

Dr. H. Roels werkt als solo-arts in Antwerpen, ze geeft haar eigen visie over de digitalisering van artsen en waar dat hapert. Als voormalige voorzitter van het VAS geeft ze ook, in eigen naam, haar blik op de medische verkiezingen.

Dit interview vond plaats op 13 juni in Antwerpen, een dag nadat eHealth, uren uitviel, tot grote frustratie van alle gebruikers. Intussen zijn de medische verkiezingen opnieuw opgestart.

Auteur: Sabine Verschelde
 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht