Lunchwebinar "Verplichte elektronische facturatie voor artsen"

Datum: 
22.05.2025 12:30 - 13:30
Locatie: 
Online

Klaar voor eFact, eAttest en e-invoicing?

De regelgeving rond facturatie in de zorgsector verandert ingrijpend. Zowel zorgverstrekking als ondernemerschap in de medische praktijk krijgen te maken met nieuwe verplichtingen inzake elektronische facturatie.

Daarom organiseert het Vlaams Artsensyndicaat, samen met haar partner accountancykantoor Vandelanotte, een praktische lunchwebinar waarin we beide belangrijke wijzigingen helder toelichten:

Vanaf 1 september 2025

Verplichte elektronische facturatie voor ambulante medische verstrekkingen aan verzekeringsinstellingen

De federale overheid verplicht artsen om vanaf 01.09.2025 elektronisch te factureren aan de mutualiteiten, zowel binnen het systeem van derdebetaler (via eFact) als bij rechtstreekse betaling door de patiënt (via eAttest). In dit luik leggen we uit:

  • Wat deze verplichting precies inhoudt
  • Wat het onderscheid is tussen eAttest en eFact
  • Wat de gevolgen zijn voor het gebruik van de transparantiecodes

Toegelicht door Dr. Christophe Spaas, voorzitter Vlaams Artsensyndicaat, afdeling Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant

Vanaf 1 januari 2026

Verplichte e-invoicing voor btw-plichtige artsen bij B2B-transacties

Vanaf 2026 wordt e-invoicing verplicht voor alle btw-plichtige ondernemingen bij transacties met andere ondernemingen (B2B). Dit geldt ook voor artsen die bepaalde activiteiten btw-plichtig organiseren (zoals esthetische ingrepen, consultaties voor bedrijven...).

U komt te weten:

  • Of deze verplichting op uw praktijk van toepassing is
  • Hoe u zich hierop voorbereidt
  • Welke tools of software u nodig hebt
     

Toegelicht door Dhr. Bert Vandorpe, Expert btw en e-invoicing, Vandelanotte

Programma
Inschrijven
Praktische informatie

Programma

12.30u Verplichte elektronische facturatie aan verzekeringsinstellingen (eFact/eAttest) – Vlaams Artsensyndicaat
12.45u Verplichte e-invoicing bij B2B-transacties door btw-plichtige artsen – Vandelanotte

 

Inschrijven

Deelname is gratis voor leden, mits voorafgaande inschrijving.

Niet-leden dienen € 30,25 (incl. btw) te storten op rekeningnummer IBAN BE24 0015 2221 5138 (BIC GEBABEBB) met vermelding van uw naam en  'Lunchwebinar 22.05.2025'.

Schrijf u hier online in voor de lunchwebinar
"Verplichte elektronische facturatie voor artsen".

Praktische informatie

Deze webinar is relevant voor alle artsen.

Datum en tijdstip: Donderdagmiddag 22.05.2025 (van 12.30 tot 13.30u)

Type infosessie: online webinar

Opname: De webinar wordt niet opgenomen. U kan het dus later niet herbekijken.

Accreditering aangevraagd in de rubriek Ethiek & economie

 
 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht