Fiscale fiches in ziekenhuizen: update

21.06.2018

Verduidelijking bij de nota ‘Fiscaalrechtelijke aspecten bij uitbetaling centraal geïnde honoraria aan maatschap (vennootschapsvorm zonder rechtspersoonlijkheid) 

Zoals gekend, is er naar aanleiding van controles uitgevoerd door de BBI commotie ontstaan inzake de ficheverplichting voor honoraria die ziekenhuizen betalen aan een pool van artsen. De gangbare praktijk waarbij de fiches in dit geval door het ziekenhuis werden opgemaakt op naam van de samenwerking werd niet aanvaard.

Naar aanleiding van deze discussie volgde er een overleg tussen de FOD Financiën en de FOD Volksgezondheid. Dit leidde tot de informatienota “Fiscaalrechtelijke aspecten bij uitbetaling centraal geïnde honoraria aan maatschap (vennootschapsvorm zonder rechtspersoonlijkheid”, die werd verspreid door de FOD Financiën, FOD Volksgezondheid en het RIZIV.

In deze nota wordt gesteld dat voor de zelfstandige ziekenhuisartsen die hun activiteit in een maatschap of associatie hebben ingebracht, de individuele fiches 281.50 per individuele maat of associé moeten worden opgemaakt. Er mogen dus geen fiches meer worden opgemaakt op het niveau van de maatschap. Ziekenhuizen maken de fiches per maat op, op basis van de informatie die hen tijdig en correct wordt verstrekt door de maatschap. Indien het ziekenhuis niet tijdig wordt geïnformeerd over de verdeling binnen de maatschap, maakt ze de fiches op, op basis van de RIZIV/VI -gegevens waarbij de aanrekeningsgegevens door de arts als basis gelden en er rekening wordt gehouden met de afdrachten.

Zoals eveneens reeds aangehaald in de nota, bleven er nog een aantal resterende vragen open op de Nationale Paritaire Commissie Artsen Ziekenhuizen (NPCAZ), die met name door de BVAS werden gesteld. Om deze vragen te verduidelijken vond op vrijdag 25 mei 2018 een overleg plaats tussen de artsenverenigingen BVAS en ASGB en de Algemene administratie Fiscaliteit.

Een aantal concrete vragen werden daarbij beantwoord door de administratie. Daarnaast heeft de BVAS geijverd voor een pragmatische oplossing door in de toekomst het opmaken van de fiscale fiches 281.50 op het niveau van de maatschap terug mogelijk te maken. De hervorming van het ondernemingsrecht biedt hiertoe de nodige handvaten. Zo zullen de maatschappen verplicht worden ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen en tevens verplicht zijn om een boekhouding te voeren. Deze boekhoudverplichting zal tot gevolg hebben dat de boekhouding van maatschappen transparant, en dus controleerbaar, zal moeten zijn.

Deze vraag werd ook officieel overgemaakt aan de minister van Financiën. De BVAS hoopt alvast een werkbare oplossing voor de toekomst uit te werken, zonder dat ziekenhuisassociaties verplicht worden zich in vennootschapsstructuren te moeten verankeren. We volgen deze problematiek alvast op de voet en houden u op de hoogte.

Dr. Luc De Clercq, voorzitter VAS, afd. Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant

Dr. Marc Moens, voorzitter BVAS

 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht