Huisartsenwachtposten: kosten COVID-19 2022

29.03.2022

In het huidige akkoord artsen-ziekenfondsen 2022-2023 wordt onder punt 3.2.3.3 de terugbetaling voor kosten inzake COVID-19 in 2022 verzekerd voor huisartsenwachtposten. 

De inzameling van de kosten COVID-19, gemaakt door de huisartsenwachtposten, dient per trimester te worden overgemaakt aan het RIZIV. Het RIZIV vraagt in dit kader om de uitgaven inzake COVID-19 voor het eerste trimester van 2022 (01/01/2022 t.e.m. 31/03/2022) ten laatste op 20 april 2022 in te dienen via wachtpost@riziv-inami.fgov.be.

Welke uitgaven komen in aanmerking ?

  • beschermingsmateriaal, onderhoudsproducten en ontsmettingsmiddelen
  • bijkomende personeelskosten: maximaal 24u/weekend voor een wachtpost die 61u open is tijdens het weekend.
  • Voor wachtposten met andere openingsuren wordt een pro rata berekening gemaakt. De huisartsenwachtpost bepaalt zelf de verdeling van deze uren over verschillende functies (onthaal, coördinatie, telefonische ondersteuning, verpleegkundigen,..).
  • Opmerking : Gelieve een detail van het aantal bijkomende uren + bedragen per rubriek (onthaal, coördinatie-administratie, andere, …) te geven.
  • aankoop van CO²-meters voor de medische kabinetten en de wachtzaal

 

Welke uitgaven komen NIET in aanmerking ?

  • Consumptiecheques
  • Straffen en boetes voor het rijden
  • Abonnementen, bijdragen, tijdschriften
  • Geneesmiddelen  
  • Kleine medische verbruiksmateriaal (behalve beschermingsmateriaal – zie aanvaarde uitgaven)
  • Bankkosten, Rentebelasting op rente, Rente op leningen en rekeningen
  • Uitgaven Algemene Vergadering HWP
  • Representatiekosten
  • Kantinekosten personeel
  • Kosten van vergaderingen/werklunches
  • Beheersvergoedingen
  • Honoraria artsen
  • Uitgaven betreffende triagecentra of een andere organisatie dan wachtpost
  • Aankoop IT-materiaal (gebruik makend van de provisie hardware).
 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht