Huisartsenwachtposten: kosten COVID-19 2022
29.03.2022
De inzameling van de kosten COVID-19, gemaakt door de huisartsenwachtposten, dient per trimester te worden overgemaakt aan het RIZIV. Het RIZIV vraagt in dit kader om de uitgaven inzake COVID-19 voor het eerste trimester van 2022 (01/01/2022 t.e.m. 31/03/2022) ten laatste op 20 april 2022 in te dienen via wachtpost@riziv-inami.fgov.be.
Welke uitgaven komen in aanmerking ?
- beschermingsmateriaal, onderhoudsproducten en ontsmettingsmiddelen
- bijkomende personeelskosten: maximaal 24u/weekend voor een wachtpost die 61u open is tijdens het weekend.
- Voor wachtposten met andere openingsuren wordt een pro rata berekening gemaakt. De huisartsenwachtpost bepaalt zelf de verdeling van deze uren over verschillende functies (onthaal, coördinatie, telefonische ondersteuning, verpleegkundigen,..).
- Opmerking : Gelieve een detail van het aantal bijkomende uren + bedragen per rubriek (onthaal, coördinatie-administratie, andere, …) te geven.
- aankoop van CO²-meters voor de medische kabinetten en de wachtzaal
Welke uitgaven komen NIET in aanmerking ?
- Consumptiecheques
- Straffen en boetes voor het rijden
- Abonnementen, bijdragen, tijdschriften
- Geneesmiddelen
- Kleine medische verbruiksmateriaal (behalve beschermingsmateriaal – zie aanvaarde uitgaven)
- Bankkosten, Rentebelasting op rente, Rente op leningen en rekeningen
- Uitgaven Algemene Vergadering HWP
- Representatiekosten
- Kantinekosten personeel
- Kosten van vergaderingen/werklunches
- Beheersvergoedingen
- Honoraria artsen
- Uitgaven betreffende triagecentra of een andere organisatie dan wachtpost
- Aankoop IT-materiaal (gebruik makend van de provisie hardware).