Twee nieuwe bevoegdheden voor de hoofdgeneesheer

26.08.2014

De hoofdgeneesheer heeft recentelijk 2 nieuwe bevoegdheden bijgekregen. Meer informatie vindt u hier.

Op 8 augustus verscheen een Koninklijk Besluit in het Belgisch Staatsblad waarmee de bevoegdheden van de hoofdgeneesheer werden gewijzigd.

De nieuwe bevoegdheden geven de hoofdgeneesheer enerzijds de mogelijkheid om een gerichte medical audit te organiseren, indien hij van oordeel is dat het risicobeheer en de veiligheid van de patiënten in het medisch departement in gevaar komt, en anderzijds de verplichting om een persoonlijk dossier voor elke ziekenhuisarts die in het ziekenhuis prestaties verricht bij te houden.

Deze wijzigingen zijn in werking getreden op 18 augustus 2014. 

Gerichte medische controle

Indien de hoofdgeneesheer meent dat de goede gang van zaken met betrekking tot het risicobeheer en de veiligheid van de patiënten in het medisch departement in gevaar komt, neemt hij de nodige maatregelen tot de organisatie van een gerichte medical audit. 

Hij brengt de medische raad en de algemeen directeur van zijn voornemen evenals de aanleiding ertoe op de hoogte.

In elk geval pleegt de hoofdgeneesheer voor, tijdens en na de gerichte medical audit overleg met de betrokken geneesheer-diensthoofden. De medewerking van de betrokken ziekenhuisartsen kan worden verplicht.

Ander ziekenhuispersoneel kan bij de audit worden betrokken na overleg en in samenwerking met het hoofd van het departement van het ziekenhuis waartoe het ziekenhuispersoneel behoort.

De beheerder moet op de hoogte worden gebracht van het resultaat van de gerichte medical audit; een mondelinge toelichting volstaat niet, er dient ook een schriftelijk rapport van het verloop van de audit bezorgd te worden.

Bij de bespreking van het resultaat van de gerichte medical audit binnen het orgaan belast met het beheer van de uitbating van het ziekenhuis, geven de hoofdgeneesheer en de betrokken ziekenhuisgeneesheren een toelichting indien zij daartoe worden uitgenodigd.

De resultaten van de gerichte medical audit worden aan de medische raad overgemaakt. Hierbij worden enkel de persoonsgegevens overgemaakt die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de opdrachten van de medische raad.
De hoofdgeneesheer legt in de samenwerking met de betrokken geneesheer-diensthoofden een implementatieplan met actiepunten op en evalueert de uitvoering van de actiepunten.

Het verloop van de procedure met betrekking tot de gerichte medical audit wordt vastgesteld in het reglement inzake de organisatie en de coördinatie van de medische activiteit van het ziekenhuis en omvat minstens volgende stappen:

  1. selectie en omschrijving van klinisch of organisatorisch probleem;
  2. vastleggen van de aard van de te verzamelen gegevens en gebeurlijk de af te toetsen standaarden conform de stand van de wetenschap;
  3. datacollectie;
  4. aanduiding van de actiepunten en overleg met de betrokken diensthoofden.

 

De persoonsgegevens verzameld tijdens de gerichte medical audit worden bewaard gedurende de tijd vereist voor de uitvoering van het implementatieplan.

Persoonlijk dossier van de ziekenhuisgeneesheren

Het persoonlijk dossier, dat moet worden bijgehouden voor elke ziekenhuisgeneesheer die in het ziekenhuis prestaties verricht, moet volgende gegevens bevatten:

  • het diploma;
  • het visum van de provinciale geneeskundige commissie;
  • de genoten opleiding en bijkomende vormingen;
  • de indiensttreding;
  • eventuele performatiebeoordelingen;
  • accreditering;
  • de verzekeringstoestand inzake de burgerlijke aansprakelijkheid.

 

Deze gegevens worden in de mate van het mogelijke bekomen uit een authentieke bron.

Het persoonlijk dossier wordt bewaard gedurende een periode van dertig jaren vanaf de datum dat de betreffende ziekenhuisgeneesheren zijn/haar laatste prestatie heeft verricht in het ziekenhuis.

Referentie:

25 april 2014 – Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 december 1987 houdende uitvoering van de artikels 13 tot en met 17 van de wet op de ziekenhuizen zoals gecoördineerd door he koninklijk besluit van 7 augustus 1987 (BS 08/08/2014) – Inwerkingtreding 18/08/2014.

 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht