Verplicht gebruik van nieuwe getuigschriften voor verstrekte hulp vanaf 1 januari 2017

12.12.2016

De huidige overgangsperiode waarbij oude getuigschriften voor verstrekte hulp nog kunnen worden gebruikt, eindigt op 31 december 2016. Vanaf 1 januari 2017 is ENKEL het gebruik van de nieuwe getuigschriften toegestaan.

Volgens recente cijfers die door het RIZIV op 1 november jl. werden meegedeeld hebben enkel 78,9% artsen die actief medische verstrekkingen aanrekenen, een bestelling van nieuwe modellen van getuigschriften voor verstrekte hulp ingediend. Bijgevolg lijkt het ons nuttig en dringend om u aan enkele belangrijke punten te herinneren:

Op fiscaal vlak benadrukt de FOD Financiën dat de zorgverleners die deze verplichting niet naleven, administratieve geldboetes van 50 tot 1250 euro riskeren voor elke inbreuk (administratieve sancties voorzien in artikel 445 WIB 92 of zijn uitvoeringsbesluiten).

Het RIZIV heeft zijn standpunt betreffende de uitbetalingen als volgt toegelicht:

De oude modellen van getuigschriften die vóór 1 januari 2017 worden opgemaakt, zijn en blijven terugbetaalbaar gedurende 2 jaar (d.i. de verjaringstermijn voor de indiening van de getuigschriften).

Betreffende de getuigschriften die vanaf 1 januari 2017 worden opgemaakt:

  1. Wanneer de zorgverlener via papieren facturatie verkeerde modellen van getuigschriften in het kader van de derdebetalersregeling aanbiedt, kunnen deze niet meer worden uitbetaald.
    • De betrokken zorgverlener zal per brief worden meegedeeld dat er geen uitbetaling kan volgen en hij zal worden uitgenodigd om alsnog nieuwe modellen te gebruiken voor de ter betaling aangeboden verstrekkingen:
      • Het oude model van getuigschrift (het origineel en het duplicaat) moet worden geannuleerd.
      • De zorgverlener dient het verkeerde getuigschrift door te halen.
      • Een nieuw model van getuigschrift moet op dezelfde manier worden ingevuld.
      • Het geannuleerde getuigschrift moet worden bewaard en wordt bij het duplicaat van het nieuwe getuigschrift gevoegd.
    • Deze individuele brief zal een waarschuwing zijn:
      • Het RIZIV zal over de inbreuk worden ingelicht en zal kunnen verbaliseren indien er binnen de aangegeven termijn van 2 maanden na het versturen van de waarschuwing geen enkele regularisatie in het gebruik van modellen wordt vastgesteld.
         
  2. Wanneer de verzekerde of de patiënt zelf getuigschriften indient die onterecht uitgeschreven zijn op een oud model, zal worden voorgesteld om toch over te gaan tot de uitbetaling van dit getuigschrift gedurende een bijkomende tolerantieperiode van 6 maanden van 1 januari tot en met 30 juni 2017. Zo wilt het RIZIV de verzekerde niet treffen terwijl de betrokken zorgverlener onregelmatig handelde.
    • Ook in voorkomend geval zal de zorgverlener per brief een boodschap ontvangen om hem aan zijn verplichtingen hieromtrent te herinneren.
    • De zorgverlener heeft ook in dit geval twee maanden de tijd om de situatie in orde te brengen, alvorens de dienst voor administratieve controle van het RIZIV wordt gewaarschuwd.

 

De ongebruikte oude modellen van getuigschrift voor versterkte hulp mogen in geen geval worden doorverkocht, doorgegeven of teruggestuurd naar MEDATTEST/SPEOS/bpost of het RIZIV. Ze mogen ook niet bij het papierafval worden weggegooid. U moet contact opnemen met uw lokale belastingdienst ten einde het niet-gebruik van de getuigschriften door de plaatselijke controleur te laten vaststellen.

Ter herinnering vindt u hieronder de bestelprocedure voor nieuwe getuigschriften van verstrekte hulp:

Via www.medattest.be blijft bpost bevoegd voor het afleveren van de getuigschriftenboekjes en kettingformulieren aan zorgverleners. Bij de Frequently Asked Questions en in de onlinehandleiding van Medattest vindt u meer uitleg over de bestelprocedure.

De bestellingen worden enkel na ontvangst van de overeenkomstige betaling in aanmerking genomen en worden binnen een termijn van 9 werkdagen vanaf de ontvangst van de desbetreffende betaling geleverd. De betaling is mogelijk via onlinebanking, via kredietkaart of door middel van een overschrijving. De levering wordt verzekerd door Taxipost.

Mocht u dit nog niet hebben gedaan, dan is het hoog tijd om nieuwe getuigschriften te bestellen!

De toelichting van het RIZIV in dit kader vindt u hier terug.

 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht