Dr. Tom Bovyn (VAS): nieuwe voorzitter Federatie Vrije Beroepen

13.04.2022

Recent heeft de Algemene Vergadering van de Federatie Vrije Beroepen (FVB) de voordracht van Dr. Tom Bovyn als nieuwe nationale voorzitter goedgekeurd. Hij neemt de fakkel over van Marieke Wyckaert, die sinds 2016 het voorzitterschap waarnam.

Dr. Tom Bovyn is lid van het bestuur van het Vlaams Artsensyndicaat, afdeling Oost- en West-Vlaanderen. Als gynaecoloog is hij actief in het Jan Palfijn ziekenhuis in Gent. Hij heeft een privé praktijk te Drongen en is daarnaast verbonden aan een polikliniek te Assenede en het Dr. Decleer fertiliteitscentrum te Aalter. De voorbije jaren was hij voorzitter van de beroepsbelangencommissie van de gynaecologen. Nu neemt hij de voorzittersrol op voor de vrije beroepen.

“Rekening houdend met de specificiteit van elke beroepsgroep is het mijn voornemen goed te luisteren naar de noden op het terrein en de FVB op de kaart zetten als onmisbare partner voor iedere vrije beroeper. Door als team samen te werken vergroten we invloed op de beleidsmakers en kunnen we mee de koers bepalen.”, aldus de kersverse voorzitter.

Dr. Bovyn benadrukt: “Eén van de grootste uitdagingen van iedere vrije beroeper is ‘zelfzorg’: we moeten onze limieten respecteren, binnen een gezonde work-life balance. Prioritair wil ik daarom een aantal obstakels aanpakken die ons het ondernemen nodeloos lastig maken. Denk aan de administratieve overlast en de overdreven regelgeving. Als interprofessionele organisatie kunnen we ook nog meer betekenen voor ondernemers die het moeilijk hebben.”

Het Vlaams Artsensyndicaat wenst hem veel succes in zijn nieuwe functie.

De Federatie Vrije Beroepen, aangesloten bij UNIZO, is de representatieve interprofessionele organisatie voor het vrije beroep. Duizenden individuele leden en 23 representatieve beroepsorganisaties, waaronder het Vlaams Artsensyndicaat,
bundelen er de krachten.