eHealth: Business Continuity Plan is nu absolute prioriteit

28.01.2020

Gisteren werkte het e-Healthplatform niet, waardoor onder meer elektronisch voorschrijven onmogelijk was. Maar ook vandaag kon Recip-e niet functioneren, dit keer door een hostingprobleem bij Proximus.

De BVAS reageert met grote verontwaardiging op deze aanhoudende pannes die rampzalig zijn voor het geloof in elektronisch voorschrijven en de informatisering van de gezondheidszorg. Een waterdicht business continuity plan moet nu de absolute prioriteit zijn.

Artsen ondervinden nu al twee dagen ernstige problemen onder meer met elektronisch voorschrijven. Maandag lag het eHealthplatform een groot deel van de dag plat, waardoor elektronische voorschriften niet tot op de server van Recip-e raakten. En ook vandaag was elektronisch voorschrijven onmogelijk, dit keer door een probleem bij Proximus dat instaat voor de hosting van Recip-e. De frustraties bij de gebruikers, zowel artsen als apothekers, stegen ten top en richtten zich vooral op Recip-e.

Maar samen met de artsen en apothekers was Recip-e twee keer het slachtoffer van de pannes. Op het moment dat elektronisch voorschrijven verplicht wordt, haalt deze rampzalig slechte dienstverlening de geloofwaardigheid van het systeem volledig onderuit. Dit kan zo niet verder.

Het is aan de overheid om in een continu beschikbaar en performant eHealthsysteem te voorzien, via een sluitend business continuity plan dat ook bij rampen de dienstverlening blijft garanderen. Dit business continuity plan moet nu eindelijk in orde worden gebracht.

Zolang de overheid geen spijkerharde garanties voor het goed functioneren van de bestaande digitale tools kan bieden, is het volstrekt onaanvaardbaar om bijkomende toepassingen, zoals de harmonisering van sociale voordelen, op het e-Healthplatform aan te schakelen, of andere toeters en bellen. First things first!

Dr. Philippe Devos, voorzitter BVAS
Dr. Marc Moens, voorzitter Recip-e en erevoorzitter BVAS
 

 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht