Elektronisch geneesmiddelenvoorschrift: 2017, een overgangsjaar

24.12.2016

Vanaf 1 januari 2018 zal enkel het elektronisch voorschrift geldig zijn. In afwachting zal het elektronisch voorschrift, dat al door veel artsen en tandartsen wordt gebruikt, vanaf 1 januari 2017 enkele wijzigingen ondergaan.

BVAS wilt u helpen en publiceert in samenwerking met Recip-e, de 30 meest gestelde vragen en antwoorden over het elektronisch geneesmiddelenvoorschrift.

Is uw vraag nog niet beantwoord? Stel deze dan via onze online meldpunt.
Al uw vragen zijn welkom. We willen alle relevante vragen voor u verzamelen, zodat u op één plaats uw antwoord terug vindt.

Overhandiging van een «bewijs» van elektronisch voorschrift

Vanaf 1 januari 2017 zal de arts die zijn patiënt elektronisch geneesmiddelen voorschrijft (via zijn software en de dienst recip-e) die patiënt niet langer een kopie van dat voorschrift overhandigen maar enkel een «bewijs» van dat elektronisch voorschrift, waarop een barcode is aangebracht.

Dat bewijs:

  • heeft geen wettelijke waarde (het wordt niet ondertekend)
  • heeft een andere lay-out dan het klassieke voorschrift
  • is slechts het technische middel voor de apotheker om toegang te krijgen tot het elektronisch voorschrift: op het bewijs staat maar 1 barcode (de Recip-e barcode of ‘RID’).

Een papieren document met een barcode is voorlopig nog nodig om praktisch-technische redenen: de apotheker moet de barcode inscannen om het elektronisch voorschrift te kunnen ophalen.

De apotheker

  • scant de barcode op het  ‘bewijs van elektronisch voorschrift’ en kan op die manier het elektronisch voorschrift ophalen
  • voert het voorschrift uit en archiveert het elektronisch voorschrift
  • geeft het ‘bewijs van elektronisch voorschrift’ aan de patiënt terug (met een aanduiding dat het uitgevoerd werd, om misverstanden te vermijden).

Let op: de apotheker kan het ‘bewijs van elektronisch voorschrift’ bij technische problemen bijhouden om later de administratie in orde te brengen.

Enkel het elektronisch voorschrift zal een wettelijke waarde hebben. De inhoud van het elektronisch voorschrift primeert op het bewijs. Als de arts manueel elementen op het bewijs toevoegt, zal de apotheker daarmee geen rekening mogen houden.

Wat met het papieren voorschrift?

Voor het papieren voorschrift wijzigt niets. Een papieren voorschrift blijft geldig in 2017.

Blijven de papieren voorschriften van vóór 1 januari 2017 nog geldig?

De papieren voorschriften die opgesteld zijn vóór 1 januari 2017 blijven geldig. Ze blijven recht geven op een terugbetaling van de geneesmiddelen tot het einde van de 3e kalendermaand die volgt op:

  • ofwel de datum van voorschrijven
  • ofwel de datum waarop de voorschrijver het voorschrift wil afgeleverd zien, als die vermeld is.

En in de toekomst?

2017 wordt een overgangsjaar:

  • Vanaf 1 januari 2018 worden de elektronische voorschriften de regel. Papieren voorschriften blijven uiteraard mogelijk in noodsituaties.
  • Het papieren ‘bewijs van elektronisch voorschrift’ zal ook progressief verdwijnen. Dat zal gebeuren wanneer de apotheker niet meer de barcode zal moeten scannen om het elektronisch voorschrift op te halen, maar in plaats daarvan de eID van de patiënt zal kunnen lezen.
  • Papier zal nog gebruikt kunnen worden als de patiënt dat wenst, maar dan eerder om de patiënt informatie te geven die verstaanbaar is en nuttig voor het correct gebruik van zijn geneesmiddelen (bv. in de vorm van een medicatieschema).
     

Wat doen in geval van technische problemen?

De Helpdesk van de softwareprovider contacteren om de oorzaak van het probleem te identificeren.
In 2017 kan de voorschrijver nog altijd op papier voorschrijven. Vanaf 1 januari 2018 zal de voorschrijver die aanhoudend technische problemen ondervindt, de mogelijkheid hebben om die situatie aan te geven als een ‘geval van overmacht’.

 

 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht