Reclameronselaars

31.03.2011

Nadat we u in verscheidene nieuwsbrieven er op attent maakten om niet in te gaan op de vraag van o.m. het Belgisch Internet Register, de Internetbedrijvengids, Construct Data Verlag AG, the Physicians Therapist Guide, Med1web, NovaChannel, Ondernemingspublicatie 2009/2010, Media Connect of een andere medische gids om uw gegevens in deze medische gidsen bij te werken, waarschuwen we u nogmaals voor dergelijke malafide praktijken.

Reclameronselaars gaan vaak op drieste manieren tewerk. U bent dus maar beter voorbereid op hun komst. Daarom geven we u enkele tips mee om problemen te vermijden.

  • Geef nooit een telefonische toestemming zonder dat u het advertentiekatern of het magazine waarin u zult adverteren, in uw handen hebt gehad. Eens u een voorbeeldexemplaar ziet, zult u al snel vaststellen dat de kwaliteit ondermaats is en bovendien commercieel waardeloos.
  • Nooit tekenen als u niet hebt gezien waarvoor u tekent
    Als u mondeling in uw praktijk wordt overvallen, wordt het soms heel wat moeilijker om de opdringerige verkopers uit uw zaak te krijgen. U tekent al snel ‘een document’ om toch maar van die lastige verkoper af te zijn. En zo is de buit binnen voor de ronselaar: een handtekening is het enige wat hij nodig heeft. Pas later ontdekt u dat hij in werkelijkheid zijn handtekening plaatste onder een bestelorder.
    Geef ook nooit uw handtekening als u wordt gevraagd dit te doen om uit ‘het bestand’ gehaald te worden of om een contract te verlengen.
  • Wees kritisch in verband met de gevraagde prijs voor een advertentie.
    Vraag altijd na of het boekje of de internetgids wel bestaat, in welke regio de advertentie verschijnt, in welke oplage het boekje wordt verspreid, wie de doelgroep is of wat het bezoekersaantal is van een bepaalde ondernemersgids waarvoor men ronselt.  Wees vooral argwanend als er wordt gezwaaid met gratis advertenties. Een advertentie heeft altijd zijn prijs, kan nooit gratis zijn. Ook moet de gevraagde prijs redelijk zijn, in verhouding met de te verwachten tegenprestatie. Vraag een proefdruk indien u er toch wil op ingaan, zo kan u de kwaliteit van het document pas echt beoordelen.
  • Lees goed na welk document u tekent.
    Gaat het om een aanvraag naar nadere informatie of plaatst u een handtekening onder een bestelbon? Ga op zoek naar de mogelijke kleine lettertjes op het document. Daaruit valt vaak de werkelijke aard van de aanbieding af te leiden. De kleine lettertjes zullen melding maken van de prijs en de duurtijd van het contract.
  • Hebt u toch een bestelbon getekend waarvan u achteraf twijfels krijgt over de eerlijke aard van de firma of bent u recentelijk op een soortgelijk aanbod ingegaan en was dit niet de bedoeling?
    Stuur meteen een aangetekend protestschrijven waarbij u aangeeft dat u misleid werd door de gebrekkige informatie en dat u nooit de intentie had om te contracteren en uw handtekening dus op basis van dwaling tot stand kwam en er daarom geen sprake kan zijn van een geldige toestemming. Vraag daarin ook meteen uit al hun bestanden gewist te worden zodat u in de toekomst niet langer door hen aangeschreven wordt. U kan daarnaast ook een klacht indienen bij de bevoegde Economische Inspectie bij de FOD Economie.
    Bij ons kan u op eenvoudige vraag een modelbrief en een klachtenformulier ontvangen.

Twijfelt u over een bepaald aanbod, contacteer ons dan op info@vlaamsartsensyndicaat.be.

Bron: FVIB

 

 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht