STAP 1 - Breng in kaart welke gegevens u verwerkt

Elke onderneming houdt een massa gegevens bij, of het nu gaat om een eenmanszaak of een multinational. Voor u als zorgverstrekker is dat niet anders.

Tegelijk is de kans groot dat maar weinig ondernemingen echt weten welke gegevens ze allemaal juist bijhouden.  Om de GDPR in uw praktijk te implementeren, begint u dan ook best bij het begin: het in kaart brengen van de gegevens die u verwerkt. Waarschijnlijk zal u daarbij vaststellen dat u meer gegevens verwerkt dan u misschien denkt. Maar daarvoor dient net deze oefening: we begeleiden u stap per stap, en de eerste stap is weten wát we juist verzamelen.

Wat is juist een ‘persoonsgegeven’?
Welke gegevens verwerkt u?

Wat is juist een ‘persoonsgegeven’?

U zal misschien al gemerkt hebben dat de GDPR niet op alle gegevens van toepassing is, maar enkel op persoonsgegevens. Volgens de GDPR is een persoonsgegeven elk gegeven aan de hand waarvan een natuurlijk persoon kan worden geïdentificeerd.

Uit die definitie kunnen we twee zaken afleiden:

  1. Enkel gegevens die het mogelijk maken om een natuurlijke persoon te identificeren zijn relevant.
    Gegevens die (enkel) een rechtspersoon identificeren vallen niet onder de GDPR. Zo zal uit onpersoonlijke mailadressen zoals geen natuurlijke persoon kunnen worden geïdentificeerd. Die gegevens vallen dus niet onder de GDPR. Uit het mailadres kan dan weer wel een natuurlijke persoon worden geïdentificeerd, waardoor dat gegeven wél een ‘persoonsgegeven’ is. Op dezelfde manier is ‘bvba De Blauwe Lotus’ geen persoonsgegeven, maar de naam ‘bvba Jan Janssens’ wel.
  2. Elk gegeven aan de hand waarvan een natuurlijk persoon kan worden geïdentificeerd, is een persoonsgegeven.
    Het is dus veel ruimer dan enkel de naam, het telefoonnummer of het mailadres. Ook een IP-adres, een nummerplaat, een rijksregisternummer, het ondernemingsnummer van een éénmanszaak, een bankrekeningnummer van een natuurlijke persoon, … zijn allemaal persoonsgegevens en moeten dus in kaart gebracht worden. De GDPR gaat dus ook over meer dan enkel de gezondheidsgegevens van patiënten.

 

terug

Welke gegevens verwerkt u?

U kan natuurlijk al uw gegevens uit patiëntendossiers gaan bekijken, of uw mailbox in Outlook gaan analyseren om te weten welke gegevens u juist bewaart, maar de kans is groot dat u op die manier niet al uw gegevens in kaart zal brengen.

We raden u daarom om een aantal stappen te volgen:

A. Ga na voor welke doeleinden u gegevens verwerkt

Persoonsgegevens mogen enkel worden verwerkt om een bepaald doel te realiseren. U verwerkt gegevens van patiënten om hen zorg te kunnen verlenen, toegang te geven tot terugbetalingen, … . Gegevens van personeel houdt u daarentegen bij vanuit een heel andere doelstelling, namelijk om hen loon te kunnen uitbetalen. Met ‘doeleinde’ wordt bedoeld: voor welke reden verwerkt u die gegevens?

In het kader van de GDPR is het heel belangrijk dat u goed nagaat voor welke doeleinden u juist gegevens verwerkt. Dit is één van de belangrijkste stappen binnen de GDPR. De doeleinden die u kiest, zullen immers de grondslag vormen voor alle verdere stappen in de implementatie van de GDPR en bepalen wat u met uw gegevens mag doen, hoelang u ze mag bijhouden, … . 

Een ‘doorsnee’ zorgverlener heeft  4 tot 6 doeleinden, afhankelijk van de vraag of er personeel in dienst is en/of gebruik wordt gemaakt van camerabewaking:

  1. Patiëntenzorg
  2. Leveranciersbeheer
  3. Boekhouding
  4. Communicatie/Public Relations
  5. Indien van toepassing: personeelsadministratie
  6. Indien van toepassing: camerabewaking

 

Deze doeleinden zijn niet de enige mogelijke doeleinden. Het kan uiteraard zijn dat u binnen uw praktijk gegevens verwerkt voor andere doeleinden (bijvoorbeeld bezoekersregistratie, wetenschappelijk onderzoek, surfgedrag op de website, …), die u dan gewoon aan de lijst van doeleinden dient toe te voegen.

TO DO

  • Breng goed in kaart voor welke doeleinden u juist gegevens verwerkt
  • Breng vervolgens voor elk doeleinde afzonderlijk in kaart welke gegevens u binnen dat doeleinde verwerkt (zie hieronder).

 

B. Welke soorten gegevens verwerkt u?

TIP
Het is niet nodig om in detail te beschrijven welke gegevens u verwerkt. Het volstaat om te werken met ‘soorten’ gegevens. Zo is het niet noodzakelijk om te zeggen ‘ik verzamel voornaam, achternaam, postadres, mailadres, telefoonnummer, …’, maar volstaat het om te zeggen ‘ ik verzamel identificatiegegevens’.

 

Wanneer u persoonsgegevens verwerkt, moet u er rekening mee houden dat bepaalde gegevens door de betrokkene als ‘gevoelig’ kunnen worden ervaren. Dat noemt men feitelijk gevoelige gegevens. Typisch voorbeeld is het loon van een werknemer. Binnen die feitelijk gevoelige gegevens zijn er in het bijzonder ook de gegevens van kwetsbare groepen, zoals werknemers, kwetsbare segmenten van de bevolking (zoals geesteszieken, asielzoekers, bejaarden, patiënten, kinderen), … Als u dus gegevens verwerkt van dergelijke kwetsbare groepen, moet u die sowieso beschouwen als een gevoelig gegeven.

Tevens zal u moeten proberen in te schatten welke gegevens als gevoelig kunnen worden ervaren door de betrokkenen. Het is belangrijk dat u deze oefening doet, want in de volgende stappen zullen we zien dat deze gevoelige gegevens extra waakzaamheid vragen.

Daarnaast moet u ook rekening houden met ‘bijzondere categorieën van persoonsgegevens’. Die zijn wel duidelijk bepaald in de GDPR. Het gaat om :

  • Gegevens met betrekking tot ras, etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, lidmaatschap van een vakbond, seksueel gedrag of seksuele geaardheid,
  • Gezondheidsgegevens, genetische gegevens en biometrische gegevens

 

Ook deze gegevens moet u goed detecteren, aangezien de GDPR de verwerking van deze gegevens verbiedt, tenzij in heel strikt omschreven gevallen. Het spreekt voor zich dat u als zorgverlener dit soort gegevens verwerkt, waarbij u zal moeten kunnen verantwoorden op basis van welke rechtvaardigingsgrond u deze gevoelige gegevens verwerkt. Hier wordt verder in het Stappenplan nog dieper op ingegaan.

C. Over wie houdt u gegevens bij?

De ‘betrokkenen’ zijn de natuurlijke personen van en over wie persoonsgegevens worden verwerkt. Het is niet de bedoeling dat zij bij naam worden aangeduid. Het volstaat om ook hier te werken via algemene categorieën, zoals ‘patiënten’, ‘leveranciers’, ‘werknemers’, ‘sollicitanten’, … . 

D. Hoe heeft u die gegevens verkregen?

Ga tot slot zeker ook na op welke manier u die gegevens heeft verkregen. Heeft de patiënt bijvoorbeeld de gegevens zelf gegeven? Of verkrijgt u ook gegevens van andere zorgverstrekkers, van de overheid, …?

Als u dit alles in kaart heeft gebracht, bent u klaar voor stap 2.

terug

terug naar het overzicht