Nieuw vanaf 1 juli 2015

01.07.2015

Stand van zaken op 01.07.2015 om 11u00 gebaseerd op RIZIV informatie die werd meegedeeld 30.06.2015 om 20u00.Intussen is de Wet van 17 juli 2015 houdende diverse bepalingen inzake gezondheid (1) gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 17 augustus jl. 

1. Verplichte derdebetalersregeling voor raadplegingen van huisartsen bij RVV-patiënten (rechthebbenden van de verhoogde tegemoetkoming)

De wettelijke verplichting om de derdebetalersregeling toe te passen, gaat vanaf 1 juli 2015 in, maar de praktische uitvoering zal pas op 1 oktober 2015 starten. Vanaf 1 oktober 2015 moet u als huisarts de derdebetalersregeling toepassen voor de patiënten die de verhoogde tegemoetkoming genieten. Die maatregel geldt niet voor de huisbezoeken.
Het is de bedoeling om de toegankelijkheid van de zorg voor de kwetsbaarste patiënten te vergemakkelijken.
Om u daarin te ondersteunen, wordt alles in het werk gesteld om de elektronische tarificatie en facturatie in de derdebetalersregeling tegen 1 oktober 2015 in elk softwareprogramma voor huisartsen mogelijk te maken. 

2. Informatie voor de patiënt over de kosten van de geneeskundige verstrekkingen

Vanaf 1 juli 2015 bent u als zorgverlener wettelijk verplicht om de patiënt in bepaalde situaties meer informatie over de kosten van de geneeskundige verstrekkingen te geven.

  • Door aan de patiënt een bewijsstuk uit te reiken, waarin duidelijk het te betalen bedrag, de tegemoetkoming van het ziekenfonds, enz. vermeld zijn.
  • Door het ontvangen bedrag op het deel ‘ontvangstbewijs’ van het getuigschrift voor verstrekte hulp te vermelden. Dit is nieuw voor artsen die in een vennootschap werken.
     

3. Uitreiking van een bewijsstuk aan de patiënt

Vanaf 1 juli 2015 bent u als zorgverlener wettelijk verplicht om in bepaalde situaties een bewijsstuk aan de patiënt uit te reiken, waarin duidelijk het te betalen bedrag, de tegemoetkoming van het ziekenfonds, enz. vermeld zijn. Het betreft volgende twee situaties:

  1. Als u tegelijkertijd vergoedbare en niet-vergoedbare verstrekkingen attesteert.Vanaf 1 juli 2015 moet u een bewijsstuk uitreiken als u tegelijkertijd vergoedbare verstrekkingen en niet-vergoedbare verstrekkingen (waarin de ziekteverzekering niet tegemoetkomt) attesteert.
  2. Als u verstrekkingen elektronisch in de derdebetalersregeling factureert, omdat de patiënt in dat geval geen papieren getuigschrift voor verstrekte hulp meer ontvangt.

 

Overgangsperiode tot en met 30 september 2015
Vanaf 1 juli 2015 moet u, in toepassing van de wet, een bewijsstuk aan de patiënt uitreiken in geval van elektronische facturatie in de derdebetalersregeling. Opdat u die verplichting zou kunnen nakomen, wordt alles in het werk gesteld om het bewijsstuk door alle softwareprogramma’s automatisch te laten genereren tegen 1 oktober 2015.
U moet die verplichting dus uiterlijk op 1 oktober 2015 nakomen.

Afschaffing van de parallelle facturatie
Vanaf 1 juli 2015 moet u aan de ziekenfondsen geen papieren getuigschriften voor verstrekte hulp meer bezorgen als u via het MyCareNetwerk in de derdebetalersregeling factureert (URL1). Die afschaffing geldt voor verstrekkingen uitgevoerd vanaf 1 juli 2015. Ze is van toepassing op de ziekenhuizen, maar nog niet op de andere verzorgingsinstellingen (ROB, RVT, enz.).

Welke informatie moet dat bewijsstuk bevatten?
Dat bewijsstuk moet minstens de volgende informatie bevatten:

1. Het te betalen totaalbedrag (met inbegrip van de eventueel al betaalde voorschotten).

2. Het te betalen totaalbedrag voor de vergoedbare verstrekkingen, met inbegrip van de eventuele supplementen.

Opmerking: In geval van elektronische facturatie in de derdebetalersregeling (aangezien de patiënt geen getuigschrift voor verstrekte hulp meer ontvangt) moet dat bewijsstuk ook de volgende informatie bevatten:

Lijst van de vergoedbare verstrekkingen, met voor elke verstrekking: 

  • het codenummer/de omschrijving
  • het bedrag dat door de tarieven is vastgesteld
  • het bedrag dat de patiënt als supplement heeft betaald
  • de tegemoetkoming die rechtstreeks aan het ziekenfonds wordt gefactureerd.

 

3. Als er niet-vergoedbare verstrekkingen zijn: de lijst van die verstrekkingen met een omschrijving van elke verstrekking en het te betalen bedrag.

Als u aan de patiënt al een factuur met alle minimuminformatie hebt bezorgd, dan zal die factuur als bewijsstuk dienen.

De verplichting geldt vanaf 1 juli 2015. In het kader van het overleg tussen de zorgverleners en de ziekenfondsen over de praktische richtlijnen voor het opstellen en uitreiken van het bewijsstuk, kan elke sector daaraan eventueel aanvullende gegevens toevoegen.

4. Vereenvoudiging van getuigschrift en vermelding van het ontvangen bedrag op het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift

Vanaf 1 juli 2015 bent u als zorgverlener wettelijk verplicht om het ontvangen bedrag voor de verleende verstrekkingen op het deel ‘ontvangstbewijs’ van het getuigschrift voor verstrekte hulp of van aflevering te vermelden. Opdat u gemakkelijker zou voldoen aan de wettelijke verplichtingen met betrekking tot het vermelden van het ontvangen bedrag en van het nr. van de Kruispuntbank van ondernemingen (KBO), worden de getuigschriften voor verstrekte hulp aangepast en vereenvoudigd vanaf 1 juli 2015.

U zult de nieuwe getuigschriften vanaf 1 juli 2015 kunnen raadplegen op de website van het RIZIV.

Het RIZIV en SPEOS stellen alles in het werk om u de papieren getuigschriften zo snel mogelijk te bezorgen.

U kunt bij SPEOS (www.medattest.be) de nieuwe getuigschriften voor verstrekte hulp bestellen:

  • in de vorm van voorschriftenboekjes: vanaf 1 juli 2015
  • in de vorm van een kettingformulier (printbaar): vanaf 1 november 2015.

 

Medattest vraagt u dan ook, tot november, om uw bestellingen van die printbare kettingformulieren te beperken (bestel bv. enkel wat u nog nodig hebt voor 2015).

Maak u geen zorgen. U beschikt over een overgangsperiode (tot 30 juni 2016) om uw oude getuigschriften op te gebruiken. Voor alle geneeskundige verstrekkingen uitgevoerd vanaf 1 juli 2016 mag u enkel de nieuwe modellen van getuigschriften gebruiken.

Opgelet!
Gedurende die overgangsperiode moet u het ontvangen bedrag verplicht op het getuigschrift voor verstrekte hulp vermelden. Als u uw activiteit in vennootschap uitoefent en u de oude getuigschriften gebruikt die geen deel ‘ontvangstbewijs’ bevatten, dan kunt u het ontvangen bedrag onderaan op het getuigschrift vermelden. U kunt ook een ander document gebruiken voor zover u dat document maar kan voorleggen wanneer u dat in het kader van de fiscale reglementering wordt gevraagd.

5. Ereloonsupplementen in daghospitalisatie

Het verbod op ereloonsupplementen in twee- en meerpersoonskamers in daghospitalisatie is nog steeds niet in voege getreden. De gezondheidswet die dit moet regelen werd immers nog steeds niet gepubliceerd (d.d. 09.07.2015). De wet werd gestemd in het Parlement op 02.07.2015 en is dan naar de Koning vertrokken ter ondertekening. Dan moet ze in het Belgisch Staatsblad worden gepubliceerd. De wet gaat pas in voege tien dagen na datum van deze publicatie. Tot zolang mogen er supplementen worden aangerekend door niet geconventioneerde artsen voor prestaties verricht bij patiënten opgenomen in twee- en meerpersoonskamers in daghospitalisatie.

Wanneer het verbod zal ingaan is onmogelijk te voorspellen. Dat hangt af van de ondertekening van de wet door de Koning en van de snelheid van publicatie door het Belgisch Staatsblad. Op dit moment (09.07.2015) kunnen we wel al zeggen dat het verbod niet zal ingaan vóór 21.07.2015.

 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht