eHealth: Pannes in centrale opslagomgeving verstoren elektronische dienstverlening eGezondheid

10.08.2018

De afgelopen dagen waren er grote problemen met de performantie van het eHealth-platform. BVAS heeft dit onmiddellijk gemeld aan de betrokkenen en volgt deze problematiek momenteel nog steeds op de voet op. Op vraag van Dr. J.de Toeuf, voorzitter van het eHealth platform en ondervoorzitter van de BVAS, werd onderstaand persbericht verspreid door eGezondheid.

Intussen heeft Minister De Block maatregelen genomen om zorgverleners te informeren over mogelijke storingen. Zowel via de nieuwe website www.status.ehealth.fgov.be als via Twitter @ehealthplatform kan u nu in real time worden geïnformeerd over storingen e.d.
Meer informatie vindt u hier.

 

Op donderdag 9 augustus rond 9 uur werd een onderdeel van de centrale opslaginfrastructuur bij onze ICT-partner getroffen door een panne. Ook al was dit onderdeel, een 3PAR SAN van de firma HPE ontdubbeld, is de continuïteit van de dienstverlening in het gedrang gekomen. De betrokken teams hebben onmiddellijk gereageerd om de oorzaak op te sporen en de situatie te normaliseren. Hardware-onderdelen werd vervangen, in samenspraak met HPE en de diensten werden stap voor stap opnieuw opgestart. Een Business Continuity-procedure werd onmiddellijk opgestart voor de dienst verzekerbaarheid, die wordt gebruikt door de apothekers. De eHealth-diensten konden na ongeveer een uur worden hersteld.

Rond 12 uur heeft een nieuwe panne zich voorgedaan met dezelfde opslaginfrastructuur. Specialisten van de constructeur HPE kwamen ter plaatse werken op het probleem, in overleg met hun wereldwijde ondersteuningsorganisatie. Rond 20.30 uur werd de werking van de eHealth-diensten hersteld, zodat de situatie verder kan normaliseren. Om 9 uur vanmorgen werd de noodprocedure afgerond. Er wordt op gerekend dat HPE kan waarmaken dat de redundant geïmplementeerde 3PAR SAN voortaan geen gebreken meer vertoont die de continuïteit van de dienstverlening in het gedrang brengt.

Het eHealth-platform excuseert zich voor de impact die deze panne heeft gehad op de medische sector en haar eindgebruikers. Op het vlak van architectuur, nood- en herstelprocedures en regelmatige tests werden reeds belangrijke inspanningen gedaan. Deze maatregelen worden nu opnieuw geëvalueerd en waar mogelijk uitgebreid, om de kans op incidenten, de impact van eventuele incidenten en de oplostijd nog verder te verkleinen.

“De diensten voor eGezondheid moeten zeer robuust zijn. Daar zijn alle betrokken partijen van overtuigd. We bekijken daarom bijkomende maatregelen zoals een veralgemeende end-to-end-monitoring van onze diensten, bijkomende Business Continuity-procedures voor andere eHealth-diensten en het uitbouwen van een gemeenschappelijke supervisie. Ook de verantwoordelijkheden van de leveranciers van componenten zullen aanzienlijk moeten worden aangescherpt. We betreuren dat dit kon gebeuren en trekken hieruit nieuwe lessen”, besluit Frank Robben, administrateur-generaal van het eHealth-platform.

 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht