Tegemoetkoming in de loonkosten van een administratief bediende en/of een praktijkverpleegkundige

Een actieve huisarts in Vlaanderen (incl. Brussel) kan een tegemoetkoming krijgen in de loonkosten van minstens een 1/3 VTE praktijkondersteuner of praktijkverpleegkundige. 

Voorwaarde tewerkstelling

Een praktijkondersteuner of praktijkverpleegkundige moet in loondienst werken in de huisartsenpraktijk. U zal dat moeten bewijzen met een arbeidscontract.

De individuele huisarts of groepspraktijk moet minstens één derde voltijdsequivalenten (13 uren/week) administratief bediende en/of praktijkverpleegkundige tewerkgesteld hebben in het jaar waarvoor de arts de tegemoetkoming aanvraagt (d.i. het jaar voor de daadwerkelijke aanvraag: u doet bv. in 2024 een aanvraag voor 2023).

  • De arbeidsovereenkomst moet een maandloon garanderen dat tenminste in overeenstemming is met het barema dat vastgesteld is door het paritair comité dat bevoegd is voor de tewerkstelling van een bediende die belast is met het onthaal en het praktijkbeheer in een huisartsenpraktijk. De arbeidsovereenkomst moet een beschrijving omvatten van de taken van de werknemer die te maken hebben met het onthaal en het praktijkbeheer.
  • Verder moet de arbeidsovereenkomst aan alle wettelijke voorwaarden voldoen.
  • De bediende of praktijkverpleegkundige mag bij meerdere huisartsen of praktijken tewerkgesteld zijn.
  • De tewerkstelling mag gaan over meer dan één persoon.
  • De arbeidsovereenkomst mag van bepaalde of onbepaalde duur zijn.
  • Voor de opleiding van die praktijkassistent zijn er geen minimumnormen voorzien.
  • De individuele huisarts of groepspraktijk moet gebruik maken van een gelabeld elektronisch medisch dossier (EMD).

 

Indien er sprake is van een huisartsengroepering:

  • dient de samenwerking te worden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst die minstens het volgende regelt:
    • de manier waarop het bedrag van de tegemoetkoming wordt verdeeld;
    • de bepalingen voor het intern overleg tussen alle deelnemende huisartsen: dit overleg vindt op regelmatige en gestructureerde basis plaats om een interne evaluatie van de medische kwaliteit mogelijk te maken;
    • de bepalingen voor het raadplegen van de medische dossiers, in het bijzonder van de GMD's, waarbij rekening wordt gehouden met de deontologie en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer;
    • de bepalingen hoe beslissingen worden genomen;
    • de bepalingen hoe het samenwerkingsakkoord kan worden beëindigd;
    • de juridische vorm van de samenwerking is van geen belang;
    • de groepering mag verschillende installatieplaatsen binnen dezelfde huisartsenzone of in twee aan elkaar grenzende huisartsenzones hebben.

 

Bijkomende voorwaarde

De huisarts moet aangesloten zijn bij de huisartsenkring van zijn regio. Het aantal GMD's per huisarts moet niet meer worden bewezen.

Hoeveel bedraagt de tussenkomst ?

'Oude regeling'

  • Deze regeling dekt een deel van de loonkosten van de werknemer die de huisarts bijstaat in het onthaal en praktijkbeheer.
  •  
  •  
  •  

 

Nieuwe regeling

De tegemoetkoming kan nooit meer bedragen dan 50% van het aandeel dat de aanvragende arts bijdraagt in de totale loonkosten van de medewerker of medewerkers.

De tegemoetkoming bedraagt maximaal € 7.847,47 (2024) per arts en dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Het maximumbedrag kan verhoogd worden met € 800 als de huisarts of de huisartsenpraktijk inzet op extra vorming voor die medewerker(s).

Om bijkomend € 800 per jaar te krijgen voor de loonkost van de medewerker moet de praktijk investeren in vorming die:

  • de competenties versterkt van de praktijkondersteuner of de praktijkverpleegkundige
  • of bijkomende competenties ontwikkelt op het vlak van geïntegreerd samenwerken, zorgcoördinatie en populatiegerichte zorg

 

Deze vorming bedraagt minimaal vier uur per jaar. Minstens één uur per jaar moet samen met de aanvragende huisarts gevolgd worden. Welke opleidingen in 2023 in aanmerking komen, kan u hier terugvinden. 

Goed om te weten:

  • Als de bediende niet het hele jaar werkt, wordt de tegemoetkoming toegekend pro rata van het aantal gewerkte maanden in het jaar.
  • Als de huisarts(-engroepering) slechts gedurende een deel van het jaar voldoet aan de voorwaarden voor de tegemoetkoming, dan is de tegemoetkoming verschuldigd pro rata aan het aantal maanden gedurende dewelke aan die voorwaarden is voldaan.
  • De tegemoetkoming moet worden aangevraagd door elke huisarts afzonderlijk in de groepspraktijk.
  • De tegemoetkoming is een belastbaar inkomen en moet dus worden aangegeven. De begunstigde van de tegemoetkoming krijgt een fiscale fiche toegestuurd om de aangifte in te vullen.

 

Hoe aanvragen?

Huisartsen kunnen de tegemoetkoming aanvragen, uiterlijk op 30 juni van het jaar dat volgt op het jaar waarin de loonkosten gemaakt zijn.

De eerste aanvraag bevat naast het aanvraagformulier volgende documenten:

  • een kopie van de arbeidsovereenkomst
  • het attest van uw sociaal secretariaat m.b.t. de gedane loonkost
  • de erkenningsattest(en) van het RIZIV van de huisarts(en)
  • een kopie van de identiteitskaarten van de huisarts(en) en de bediende(n)
  • indien groepering: een kopie van de schriftelijke samenwerkingsovereenkomst
  • indien vennootschap: een kopie van de statuten

 

De aanvraag tot tussenkomst in de loonlasten van 2023 moet uiterlijk 30 juni 2024 ingediend worden.

Uw aanvraag verzenden

Stuur uw aanvraag naar volgend adres of mail het naar info@vlaamsartsensyndicaat.be:

Vlaams Artsensyndicaat
Afd. Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant
Doornelei 17, bus 001
2018 Antwerpen

Wij gaan volledig kosteloos voor u na of uw dossier volledig is en sturen deze dan door naar PMV (Participatiemaatschappij Vlaanderen) voor de finale afhandeling van uw aanvraag. Het VAS is immers een erkend steunpunt en kan u daarbij verder helpen. Bovendien kunnen we bij mogelijke problemen bemiddelen en voor de nodige verduidelijking zorgen.

Het aanvraagformulier en de bijhorende attesten vindt u hier.

 


Heeft u vragen over uw dossier?
Aarzel dan niet ons te contacteren via 
info@vlaamsartsensyndicaat.be.


 

Bijkomende informatie over deeltijdse arbeid
We informeren u ook graag over deeltijdse arbeid. De FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg stelt de reglementering inzake de deeltijdse arbeid voor, en de gevolgen ervan op het gebied van de sociale zekerheid.
Meer informatie over deeltijdse arbeid vindt u hier.

 
 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht

Lid worden

Hier vindt u alles wat uw lidmaatschap bij het Vlaams Artsensyndicaat inhoudt.

Ontdek hier uw lidmaatschap.

Lees ook