E-invoicing: wat betekent dit voor u als arts?

Beslisboom e-invoicing voor artsen

Wat is de impact van de verplichte e-facturatie of e-invoicing vanaf 1 januari 2026 op artsen? Met enkele veelgestelde vragen geeft Accountancykantoor Vandelanotte hierop een antwoord.

Vanaf 1 januari 2026 wordt e-facturatie of e-invoicing verplicht voor alle Belgische ondernemers in een B2B-context. Ook u als arts krijgt hiermee te maken, ongeacht uw conventioneringsstatus of leeftijd. Vandelanotte Medici bekijkt uw persoonlijke situatie én uw onderneming in brede context, ook op het vlak van digitalisering.

1. Bent u verplicht om over te gaan tot e-facturatie of e-invoicing?

Aan de hand van de beslisboom (zie afbeelding rechts) kan u in de eerste plaats nagaan of u vanaf 1 januari 2026 aan deze verplichting moet voldoen. In de hierna volgende vragen geven we u nog extra richtlijnen om dit na te gaan.

2. Hoe kan u nagaan of u btw-plichtig ben en onder welk regime u valt?

De eerste stap is om te bepalen of u als arts btw-plichtig bent en onder welk btw-regime u valt. Dit bepaalt namelijk of u verplicht bent om verkoopfacturen elektronisch te versturen. Vraag het na bij je accountant of controleer het zelf via Intervat.

Volgende btw-regimes kunnen voorkomen:

  • Btw-plichtig (kwartaalaangifte of maandaangifte)
  • Vrijgestelde kleine onderneming, indien omzet < € 25.000
  • Vrijgesteld op basis van artikel 44, §1 WBTW
     

3. Wanneer bent u vrijgesteld van btw?

Prestaties van artsen zijn vrijgesteld van btw op basis van artikel 44, §1 WBTW, als aan volgende voorwaarden is voldaan:

  • U bent als arts erkend om medische prestatie te verrichten (persoonlijk toepassingsgebied).
  • De behandeling heeft een therapeutisch doel (materieel toepassingsgebied).

4. Wat is een therapeutisch doel?

Een behandeling heeft een therapeutisch doel wanneer ze gericht is op:

  • het beschermen, behouden of herstellen van de gezondheid van een patiënt;
  • de diagnose, behandeling, verzorging of genezing van ziekten, letsels, aangeboren afwijkingen of andere gezondheidsproblemen.

Voorbeelden vrijgesteld van btw (therapeutisch doel): preventiemaatregelen zoals vaccinatie, rookstopbegeleiding, medische vruchtbaarheidsbehandeling, periodieke medische controle, afnemen van stalen voor testen op virussen of infecties, …

Voorbeelden niet-vrijgesteld van btw (niet-therapeutisch doel): zuiver cosmetische ingreep, onderzoek voor rijgeschiktheidsattest of medisch attest voor piloten, meewerken aan onderzoeken in opdracht van farmaceutische industrie, …

5. Wat houdt een gemengde btw-belastingplicht in?

Voert u als arts zowel therapeutische als niet-therapeutische handelingen uit? Dan bent u gemengd btw-belastingplichtig. U zal in dit geval btw moeten aanrekenen op de niet-vrijgestelde prestaties.

6. Wat moet u doen indien u verplicht bent om verkoopfacturen elektronisch te verzenden?

Dan moet u digitaal factureren in een gestandaardiseerd formaat (UBL/Peppol). Dit doet u via uw eigen softwarepakket of de facturatietool van uw accountant.

Na het verzenden van de factuur haalt de boekhoudsoftware van uw klant de factuur automatisch op via het Peppol-netwerk.

7. Wat moet u doen indien niet verplicht bent om verkoopfacturen elektronisch te verzenden?

Registreer u toch op het Peppol-netwerk om digitale aankoopfacturen te ontvangen.

Stem af met uw accountant welk systeem ondersteund wordt en laat de Peppol-registratie (via volmacht) in orde brengen.

8. Wat heeft u nodig om elektronisch te factureren?

  1. Facturatietool om facturen in het juiste formaat aan te maken
  2. Toegang tot het PEPPOL-netwerk via een Access Point
  3. Registratie voor zowel de aankoop- als de verkoopzijde
  4. Documentverwerkingstool om facturen in te lezen én automatisch te verwerken in de boekhouding

 

9. Zijn er fiscale incentives?

Ja, de overheid erkent dat de overstap naar e-facturatie kosten met zich meebrengt. Daarom zijn er twee fiscale gunstmaatregelen ingevoerd:

  1. Verhoogde kostenaftrek van 120% voor e-facturatie voor zelfstandigen en kleine vennootschappen
    Dit betreft de directe kosten zoals abonnementskosten voor facturatiesoftware of advieskosten en is toepasbaar van aanslagjaar 2025 tot en met aanslagjaar 2028
  2. Verhoogde investeringsaftrek van 20% voor digitale vaste activa
    Sinds 1 januari 2025 is deze steunmaatregel permanent van toepassing en geldig voor digitale investeringen (bv. facturatie, klantenbeheer, e-commerce en cyberveiligheid)

 

Eenvoudige overstap dankzij myVandelanotte
De overstap naar e-facturatie hoeft niet ingewikkeld te zijn. Ondernemersplatformen zoals myVandelanotte zorgen ervoor dat u voldoet aan de wettelijke verplichtingen en bieden een efficiënt en gebruiksvriendelijk systeem voor het verwerken van uw facturen. Zo bent u zonder extra investeringen helemaal klaar voor 2026.

 

 
 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht

Lid worden

Hier vindt u alles wat uw lidmaatschap bij het Vlaams Artsensyndicaat inhoudt.

Ontdek hier uw lidmaatschap.

Lees ook