Verplichte elektronische facturatie

Categorie: 
Algemeen

U vindt hier alle informatie m.b.t. de verplichte elektronische facturatie.

Er zijn twee verschillende vormen van verplichte elektronische facturatie die binnenkort van kracht zijn:

1. Verplichte e-facturatie voor artsen t.a.v. verzekeringsinstellingen (vanaf 1 september 2025)

Vanaf 1 september 2025 zijn artsen verplicht om elektronisch te factureren aan de mutualiteiten. Deze verplichting geldt voor alle ambulante verstrekkingen. Ze is van toepassing ongeacht uw conventiestatus, ongeacht u al dan niet gebruik maakt van de derdebetalersregeling.

Enkele uitzonderingen:

  • Artsen die op 1 januari 2023 67 jaar of ouder waren, zijn volledig vrijgesteld.
  • In uitzonderlijke situaties blijft papieren facturatie toegelaten, bv. als de facturatie buiten het kabinet gebeurt en elektronische verwerking technisch niet mogelijk is, of bij overmacht.

U vindt op de RIZIV-website ook nog veelgestelde vragen over de verplichte elektronische facturatie voor artsen.

2. Verplichte e-invoicing voor ondernemingen (vanaf 1 januari 2026)

Vanaf 1 januari 2026 wordt e-invoicing wettelijk verplicht in België voor B2B-facturen. Elke onderneming moet zich registreren op het Peppol-netwerk en facturen via dit beveiligde systeem verzenden en ontvangen.

Voor de meeste artsen die uitsluitend vrijgestelde, therapeutische handelingen uitvoeren, geldt deze verplichting niet. Artsen die daarentegen btw-plichtig zijn, moeten wél voldoen aan deze regelgeving.

 
Maak uw keuze: 

E-facturatie voor artsen: alles wat u moet weten in 10 vragen

Vanaf 1 september 2025 zijn artsen verplicht om elektronisch te factureren aan de ziekenfondsen. Met deze 10 veelgestelde vragen bent u goed op de hoogte van deze maatregel.

meer info

E-facturatie voor artsen: toelichting voor artsen in medische huizen

Het RIZIV licht de wettelijke bepalingen en praktische modaliteiten van deze verplichting toe voor artsen verbonden aan een medisch huis.

meer info

E-invoicing: wat verandert er vanaf 2026?

Vanaf 1 januari 2026 wordt e-invoicing of e-facturatie verplicht voor alle Belgische ondernemers in een B2B-context. Ook u als arts krijgt hiermee te maken, ongeacht uw conventioneringsstatus of leeftijd. Vandelanotte Medici bekijkt uw persoonlijke situatie én uw onderneming in brede context, ook op het vlak van digitalisering. 

meer info

E-invoicing: wat betekent dit voor u als arts?

Wat is de impact van de verplichte e-facturatie of e-invoicing vanaf 1 januari 2026 op artsen? Met enkele veelgestelde vragen geeft Accountancykantoor Vandelanotte hierop een antwoord.

meer info

Meer weten over

Verplichte elektronische facturatie voor artsen: enkele verduidelijkingen

Datum: 
08.10.2025

Sinds de invoering van de verplichte elektronische facturatie (eFact en eAttest) op 1 september 2025, bleven er voor artsen nog enkele belangrijke juridische en praktische vragen bestaan. BVAS heeft deze bezorgdheden overgemaakt aan de Medicomut en recent antwoorden ontvangen die we hieronder samenvatten.

meer info