Tegemoetkomingen voor de financiering en ondersteuning van de huisartsenpraktijk

Huisartspraktijken (en medische huizen) kunnen een tegemoetkoming krijgen voor enerzijds de kosten verbonden aan de continuïteit van de praktijkvoering en, anderzijds, de samenwerking tussen gezondheidszorgbeoefenaars. 

Wat houden deze tegemoetkomingen in?
Aan welke voorwaarden moet uw praktijk voldoen?
Zijn deze tegemoetkomingen cumuleerbaar?
Hoeveel bedragen de tegemoetkomingen?
Hoe en wanneer kan u deze tegemoetkomingen aanvragen?

Wat houden deze tegemoetkomingen in?

Huisartspraktijken komen in aanmerking voor volgende tegemoetkomingen:

  1. de tegemoetkoming voor zorgcontinuïteit is een éénmalige tegemoetkoming voor het afsluiten van een eerste arbeidsovereenkomst van onbeperkte duur met een praktijkassistent of voor het afsluiten van een eerste arbeids- of samenwerkingsovereenkomst met een verpleegkundige in een vast samenwerkingsverband
     
  2. de tegemoetkoming voor praktijkbeheer is een jaarlijkse tegemoetkoming voor het medisch beheer van de praktijk waarmee de organisatie van coördinatievergaderingen, het personeelsbeheer en het ontwikkelen van zorgprotocollen wordt gedekt.

 

Aan welke voorwaarden moet uw praktijk voldoen?

Tegemoetkoming voor zorgcontinuïteit

Om de éénmalige tegemoetkoming voor zorgcontinuïteit te ontvangen, moet uw praktijk voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Uw praktijk moet over een minimum activiteitsdrempel van 500 GMD’s en over een minimumbedrag van € 25.000 aan terugbetalingen van huisartsgeneeskundige verstrekkingen beschikken.
    • Bent u een pas erkend huisarts? Dan bent u vrijgesteld van deze voorwaarde indien u minder dan vijf jaar over een RIZIV-nummer van erkend huisarts beschikt.
  • De arbeids- of samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten voor onbepaalde duur.
  • De tewerkstelling of de samenwerking moet ten minste 13 uren per week bedragen.
  • Er was geen arbeidsovereenkomst of samenwerkingsovereenkomst in de tien jaar voorafgaand aan het premiejaar.
  • De arbeids- of samenwerkingsovereenkomst gaat van start:
    • tussen 1 januari 2024 en 31 augustus 2024 voor het premiejaar 2024
    • tussen 1 september 2024 en 31 augustus 2025 voor het premiejaar 2025
    • tussen 1 september van het jaar voorafgaand aan het premiejaar en 31 augustus van het premiejaar, vanaf het premiejaar 2026.
  • Let op: de praktijkassistent betreft geen administratieve medewerker. De praktijkassistent is een paramedisch beroep dat enkele eenvoudige toevertrouwde handelingen mag uitvoeren volgens het KB van 26 november 2023 betreffende het beroep van praktijkassistent.

​​

Tegemoetkoming voor praktijkbeheer

Uw praktijk moet voldoen aan volgende voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor de jaarlijkse tegemoetkoming voor praktijkbeheer:

  • Uw praktijk beschikt over een minimum activiteitsdrempel van 500 GMD’s en over een minimumbedrag van € 25.000 aan terugbetalingen van huisartsgeneeskundige verstrekkingen.
    • ​Bent u een pas erkend huisarts? Dan bent u vrijgesteld van deze voorwaarde indien u minder dan vijf jaar over een RIZIV-nummer van erkend huisarts beschikt.
  • De arbeids- of samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten voor onbepaalde duur en dekt een periode tussen 1 januari en 31 december van het premiejaar.
  • De tewerkstelling of de samenwerking moet ten minste 13 uren per week bedragen.
  • Let op: de praktijkassistent betreft geen administratieve medewerker. De praktijkassistent is een paramedisch beroep dat enkele eenvoudige toevertrouwde handelingen mag uitvoeren volgens het KB van 26 november 2023 betreffende het beroep van praktijkassistent.

 

​Zijn deze tegemoetkomingen cumuleerbaar?

Beide tegemoetkomingen zijn onderling niet cumuleerbaar. Indien u reeds iemand in dienst heeft, kan u enkel de tegemoetkoming voor praktijkbeheer aanvragen. De tegemoetkoming voor zorgcontinuïteit kan u immers kan u enkel aanvragen bij een eerste aanwerving of tewerkstelling tijdens het premiejaar.

Enkel indien de huisartsenpraktijken en medische huizen geen gelijkaardige financiële overheidssteun ontvangen, kunnen deze tegemoetkomingen worden toegekend. De tegemoetkomingen kunnen bijvoorbeeld niet gecumuleerd worden met VIPA-subsidies, subsidies van de Fondsen Sociale Maribel en EFRO, subsidies voor de “Associations de Santé Intégrée” en subsidies met dezelfde doelstellingen van lokale overheden.

De tegemoetkomingen voor zorgcontinuïteit en praktijkbeheer kunnen wel worden gecumuleerd met de federale of  regionale doelgroepverminderingen bij aanwervingen. Meer informatie hierover vindt u hier.

Beide tegemoetkomingen worden slechts één keer per ondernemingsnummer en per adres van tewerkstelling toegekend.

Hoeveel bedragen de tegemoetkomingen?

Tegemoetkoming voor zorgcontinuïteit

Het bedrag van deze tegemoetkoming wordt verdeeld in functie van het aantal ontvankelijke aanvragen die het RIZIV ontvangt op 31 oktober van het premiejaar. De tegemoetkoming bedraagt minimum € 5.000 en maximum € 7.500.

Tegemoetkoming voor praktijkbeheer

Ook dit bedrag wordt verdeeld in functie van het aantal ontvankelijke aanvragen die het RIZIV ontvangt op 31 december van het premiejaar. Het toegekende bedrag bedraagt ten minste € 3.796.

Hoe en wanneer kan u deze tegemoetkomingen aanvragen?

Tegemoetkoming voor zorgcontinuïteit

De aanvraag voor de tegemoetkoming voor zorgcontinuïteit voor het premiejaar 2024 kan u vanaf 1 september en uiterlijk op 31 oktober 2024 indienen via een elektronisch formulier van het RIZIV. Deze aanvraagtermijn is intussen verlopen.

Tegemoetkoming voor praktijkbeheer

De aanvraag voor de tegemoetkoming voor praktijkbeheer voor het premiejaar 2024 kan u vanaf 5 november en uiterlijk op 31 december van het premiejaar indienen via dit elektronisch formulier bij het RIZIV. 

Meer informatie vindt u hier.
 
 
Deel dit bericht: 
Deel dit bericht

Lid worden

Hier vindt u alles wat uw lidmaatschap bij het Vlaams Artsensyndicaat inhoudt.

Ontdek hier uw lidmaatschap.

Lees ook