Tegemoetkoming voor medisch telesecretariaat
Voor wie?
De individuele huisarts of groepering die een contractuele overeenkomst heeft met een dienst medisch telesecretariaat dat tot doel heeft te helpen bij het administratieve beheer van de praktijk. Met een telesecretariaat bedoelt men minimaal een online agenda en het beantwoorden en triëren van telefonische oproepen voor de huisarts.
Artsen die in het verleden nog nooit deze tegemoetkoming kregen, kunnen maximaal 5 jaar deze aanvraag doen.
Heeft u de voorgaande jaren reeds een tegemoetkoming voor een medisch telesecretariaat ontvangen?
Dan is er een overgangsperiode waarin u de tegemoetkoming nog kunt aanvragen, maar die loopt wel af.
- Krijgt u al 5 jaar of meer deze tegemoetkoming, dan kunt u ze nog max. 1 jaar aanvragen vanaf 2024.
- Krijgt u al 4 jaar deze tegemoetkoming, dan kunt u ze nog max. 2 jaar aanvragen vanaf 2024.
- Krijgt u al 3 jaar deze tegemoetkoming, dan kunt u ze nog max. 3 jaar aanvragen vanaf 2024.
- Krijgt u al 2 jaar deze tegemoetkoming, dan kunt u ze nog max. 4 jaar aanvragen vanaf 2024.
- Krijgt u al 1 jaar deze tegemoetkoming, dan kunt u ze nog max. 5 jaar aanvragen vanaf 2024.
Hoeveel bedraagt de tussenkomst?
Het jaarlijks bedrag van de tegemoetkoming is gelijk aan de helft van de reële kosten met een maximum van € 3.400 per huisarts.
Let wel: U kan deze tegemoetkoming niet combineren met de tegemoetkoming voor het loon van een praktijkondersteuner of -verpleegkundige.
Hoe uw aanvraag indienen?
De aanvraag voor een tegemoetkoming in de kosten gemaakt door het medisch telesecretariaat in 2024 moet uiterlijk op maandag 30 juni 2025 worden ingediend.
Sinds 2024 is er een nieuwe digitale aanvraagprocedure beschikbaar. Een aantal voorwaarden, zoals een minimaal aantal GMD’s vervallen dan. De tegemoetkoming kan dan wel enkel worden aangevraagd door een startende actieve huisarts. Onder een startende huisarts wordt verstaan:
- maximaal vijftien jaar na de erkenning als huisarts;
- of binnen twee jaar na de terugkeer uit het buitenland, op voorwaarde dat de arts gedurende meer dan één jaar actief was in het buitenland.
Let op! Vanaf 2024 zal de huisarts ook moeten aangesloten zijn bij de huisartsenkring van zijn regio.
Uw aanvraag verzenden
Stuur uw aanvraag naar volgend adres of mail de documenten naar info@vlaamsartsensyndicaat.be:
Vlaams Artsensyndicaat
Afd. Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant
Doornelei 17/001
2018 Antwerpen
Wij gaan volledig kosteloos voor u na of uw dossier volledig is en sturen deze dan door naar PMV (Participatiemaatschappij Vlaanderen) voor de finale afhandeling van uw aanvraag. Het VAS is immers een erkend steunpunt en kan u daarbij verder helpen. Bovendien kunnen we bij mogelijke problemen bemiddelen en voor de nodige verduidelijking zorgen.
Het aanvraagformulier en de attesten kan u hier downloaden. |
Heeft u vragen over uw dossier?
Aarzel dan niet ons te contacteren via info@vlaamsartsensyndicaat.be.
Lid worden
Hier vindt u alles wat uw lidmaatschap bij het Vlaams Artsensyndicaat inhoudt.
Lees ook
- Tegemoetkomingen voor de financiering en ondersteuning van de huisartsenpraktijk
- Renteloze leningen voor startende huisartsen
- Tegemoetkoming in de loonkosten van een administratief bediende en/of een praktijkverpleegkundige
- Geïntegreerde praktijkpremie huisartsgeneeskunde
- Accrediteringsforfait
- Beschikbaarheidshonorarium huisartsen
- RIZIV-voordeel voor (gedeeltelijk) geconventioneerde huisartsen
- Andere steunmaatregelen